Vanliga Frågor

Nedan finns de frågor som vi i styrelsen brukar få.

Vanliga Frågor

  • Fastigheten har ingen hiss.
  • Porttelefon, med passagetagg vid entreer och tvättstugan.
  • Sophantering med källsortering i separat byggnad.
  • Bredband genom stadsnät Telia 250/250 ingår i avgiften.
  • TV vid Telia paket bas ingår i avgiften.
  • Föreningen är försäkrad hos LF, samtliga lägenheter har kollektiv bostadsrättstillägg.
  • Värme, vatten & avlopp ingår i avgiften (el ingår ej, eget abonnemang krävs).
  • Parkering m. elstolpe
  • Elbilsladdare 2 st. Vid frågor om att skaffa elbilsladdare, kontakta styrelsen som därefter fattar beslut.
  • Modern tvättstuga med elektronisk bokningstavla
  • Antal lägenheter: 63 st
  • Antal hyrbara lokaler: 0 st
  • Antal garage: 0 st
  • Antal parkeringar: 60 st (separat kö) samt 2 st gästparkeringar, ingen kö  i dagsläget.
  • Total boyta: 4324,6 m2
  • Bränsleyta: xxxx m2
  • Stambyte år 1993-1994
  • Byggår: 1958
  • Fastighetsbeteckning: Furan 4
  • Nya 3-glasfönster
  • Inglasade balkonger 2002
  • Markiser 2012 (solsida)
  • Gemensamhetsyta
    Två uteplatser med murade grillar och utemöbler
  • Vanligt förekommande blanketten hittas enklas på MBF:s hemsida,under rubriken blanketter.
  • Frågor angående renoveringar eller avgiftshöjning hänvisas till styrelsen.
  • Energideklaration Hus 22
  • Energideklaration Hus 24


  • För information till mäklare
    • Renovering fasad 2024-2025
    • Uppgradering ventilation 2024-2025
    • Renovering tak 2025-2026
    • Troligen höjning under 2025 med anledning av diverse pågående renoveringar.


    E-faktura


    E-faktura innebär att MBF skickar fakturor elektroniskt till din internetbank. Du får en avisering i din internetbank om e-fakturan och kan betala den genom att godkänna den.
    I internetbanken är fakturauppgifterna redan ifyllda och du behöver inte fylla i uppgifter som t.ex. OCR-nummer, betalningsinformation och förfallodatum.
    Du har även möjlighet att via internetbanken titta på fakturan i sin helhet.

    Detta innebär ett säkert och miljövänligt sätt för MBF att distribuera fakturor samtidigt som det förenklar betalning av fakturor för dig.

    Autogiro


    Att betala sin månadsavgift i föreningen via autogiro är smidigt. Enklaste sättet är att du går in på din banks internetkontor och söker på er bostadsrättsförenings namn, så kan du där ansöka om autogiro. Alternativt är denna blankett som du också kan använda. Du kommer framöver att fortsätta få avierna, men det står då på dem att beloppet kommer att dras via autogiro.

    Tvättstuga och regler


    Tvättstugan är en del av de gemensamma ytorna och det är därför viktigt att vi alla följer reglerna så att allas trivsel är så hög som möjligt.


    Läs mer

    Vad gäller vid uthyrning i 2:a hand?


    Önskar du hyra ut din bostad i andra hand tar du i första hand kontakt med MBF och begär ut blanketter som sedan fylls i och lämnas till styrelsen.


    Läs mer


    Renovering av bostad


    Samtliga renoveringar av större sort, så som köks- och badrumsrenovering ska godkännas av styrelsen. 



    Läs mer

    Parkering


    Föreningen har en separat kö till parkeringen. Du kan läsa mer om detta under ”Förening / Parkering” eller följa länken nedan.


    Läs mer